
Strategia marki
Strategia marki to fundament całego marketingu, a nawet sprzedaży firmy.
Nie inwestuj w inne działania czy kampanie, jeśli nie posiadasz strategii marki.
Strategia → Spójność → Skuteczność → Siła
Strategia zapewnia spójność
Dzięki strategii, wszyscy w firmie grają do tej samej bramki.
Spójność zwiększa skuteczność
Konsekwentne działania sprawiają, że ich efekt się kumuluje.
Skuteczność buduje siłę marki
Marka zajmuje silną pozycję w świadomości odbiorców.
Marka to obietnica wartości… Jak brzmi wasza?
KOMU POMAGAM?
Pracuję z markami specjalistycznych usług lub zaawansowanych produktów (fizycznych i cyfrowych).
Często są to firmy b2b, ale od podziału na b2b i b2c ważniejsze jest wyzwanie, z którym się mierzą.
Wyzwanie polega na wyjaśnieniu korzyści, które oferują swoim klientom. Wyjaśnienie w sposób prosty, ale skuteczny.
Wspieram marki w tym wyzwaniu.
W CZYM POMAGAM?
Fundamentem marki (a szczególnie marki b2b) jest wyrazisty wizerunek i klarowna komunikacja.
Wyrazisty wizerunek pozwala złapać uwagę klientów, a klarowna komunikacja pomaga ją utrzymać.
Sęk w tym, że im bardziej złożona i zaawansowana jest oferta firmy, tym trudniej o wyrazistość i klarowność, więc trudniej o silną markę.
Pomagam ten fundament zbudować.
JAK POMAGAM?
Oferuję pragmatyczne podejście do strategii marki, bez marketingowego bełkotu i robienia sztuki dla sztuki.
Pracujemy według autorskiego modelu, który powstawał przez lata doświadczeń z różnymi klientami.
Odrzucam w nim niektóre branżowe standardy (jak tworzenie person czy określanie misji i wizji), które po prostu nie działają.
Skupiam się na tym, co działa.
Co przepracowujemy w ramach strategii marki?
1. Kontekst marki
Odbiorcy
Definiujemy grupy odbiorców marki (target audience) i charakteryzujemy ich potrzeby, oczekiwania i obawy.
Rynek
Analizujemy otoczenie marki i panujące na nim trendy rynkowe i konsumenckie.
Konkurencja
Określamy marki konkurencyjne (brand competitors) i analizujemy ich ofertę oraz komunikację.
2. Kwintesencja marki
Pozycjonowanie
Określamy strategiczną pozycję marki na rynku (brand positioning) oraz jej rdzeń (brand core).
Propozycja korzyści
Definiujemy wartościową korzyść, którą obiecujemy odbiorcom (value proposition).
Osobowość
Precyzujemy archetyp marki (brand archetype) oraz cechy jej osobowości (brand personality).
3. Kultura marki
Sens istnienia
Definiujemy główną motywację i pozafinansowy cel organizacji (brand purpose).
System wartości
Ustalamy system wartości, którymi marka kieruje się w działaniach (brand values).
Opowieść
Tworzymy opis o nas, czyli sposób w jaki marka się przedstawia (brand story).
4. Komunikacja marki
Obietnica
Ubieramy w słowa obietnicę marki (brand promise) i tworzymy jej krótką wersję (claim).
Struktura komunikatów
Tworzymy i strukturyzujemy najważniejsze komunikaty marki (message house).
Stylistyka komunikacji
Definiujemy język komunikacji marki (tone of voice). Określamy styl wizualny marki (brand style).
Start projektu
Budowanie strategii marki zaczynamy od 2-3 całodniowych warsztatów, które nazywamy wydobywczymi.
Wspólnie, czyli w wyznaczonym zespole roboczym, przepracowujemy kluczowe aspekty funkcjonowania marki.
Przepracowujemy je razem, bo strategia marki nie jest czymś, co może być narzucone z zewnątrz – strategia musi odzwierciedlać tożsamość organizacji.
Czas trwania
Przeprowadzenie i zamknięcie projektu stworzenia strategii marki jest możliwe nawet w czasie 8-10 tygodni.
Warto wziąć jednak pod uwagę, że wiele nieplanowanych sytuacji (po waszej stronie) może ten proces wydłużyć.
Na długość projektu wpływa najbardziej rodzaj i ilość prowadzonych badań oraz sprawność organizacyjna i decyzyjna waszej firmy.
Efekt końcowy
Namacalnym efektem współpracy jest dokument strategii marki, który najczęściej liczy ok. 30 stron.
Z relacji klientów wiem jednak, że najcenniejszy jest sam proces, czyli spotkania i rozmowy.
Umacniają one zespół, zwiększają zrozumienie tożsamości firmy oraz prowokują do przepracowania wielu dodatkowych aspektów biznesu.