
Strategia marki
Strategia marki to fundament całego marketingu, a nawet sprzedaży firmy.
Nie inwestuj w inne działania czy kampanie, jeśli nie posiadasz strategii marki.
Strategia → Spójność → Skuteczność → Siła → Sprzedaż
Strategia zapewnia spójność
W strategii chodzi nie tyle o znalezienie pomysłu na markę, co poukładanie różnych pomysłów w sensowną całość.
Spójność zwiększa skuteczność
Kropla drąży skałę – ale tylko, gdy zawsze spada w to samo miejsce.
Skuteczność buduje siłę marki
Konsekwentna i precyzyjna komunikacja marki pozwala jej zająć silną pozycję w głowach odbiorców.
Silna pozycja wpływa na sprzedaż
Liczy się dostępność mentalna – klient musi o naszej marce pamiętać podczas podejmowania decyzji zakupowej.
Marka to obietnica wartości.
Czy umiecie w jednym zdaniu przedstawić obietnicę waszej marki?
KOMU POMAGAM?
Pracuję z markami specjalistycznych usług lub zaawansowanych produktów (fizycznych oraz cyfrowych).
Często są to firmy b2b, ale od podziału na b2b i b2c ważniejsze jest wyzwanie, przed którym te marki stoją.
Tym wyzwaniem jest wyjaśnienie wartości, którą oferują swoim klientom. Wyjaśnienie w sposób skuteczny – czyli prosty, ale interesujący.
Wspieram marki w tym wyzwaniu.
W CZYM POMAGAM?
Fundamentem marki (a szczególnie marki b2b) jest wyrazisty wizerunek i klarowna komunikacja.
Wyrazisty wizerunek pozwala złapać uwagę klientów, a klarowna komunikacja pomaga ją utrzymać.
Sęk w tym, że im bardziej złożona i zaawansowana jest oferta firmy, tym trudniej o wyrazistość i klarowność, więc trudniej o silną markę.
Pomagam ten fundament zbudować.
JAK POMAGAM?
Oferuję pragmatyczne podejście do strategii marki, bez marketingowego bełkotu i robienia sztuki dla sztuki.
Pracujemy według autorskiego modelu, który powstawał przez lata doświadczeń z różnymi klientami.
Odrzucam w nim niektóre branżowe standardy (jak tworzenie person czy określanie misji i wizji), które po prostu nie działają.
Skupiam się na tym, co działa.
Co przepracowujemy w ramach strategii marki?
#1 Kontekst
Realia rynkowe, w których marka będzie funkcjonować.
→
Odbiorcy
Wyodrębniamy grupy odbiorców i definiujemy ich potrzeby, oczekiwania oraz obawy. Analizujemy ścieżkę klienta oraz punkty styku z marką (touchpoints).
→
Rynek
Dokonujemy przeglądu rynku i kategorii, w których marka będzie funkcjonować.
→
Konkurencja
Definiujemy konkurentów (czyli rozwiązania, z którymi marka będzie porównywana) i analizujemy ich ofertę oraz komunikację.
→
Trendy
Analizujemy trendy konsumenckie i kulturowe, które mogą wpływać na sytuację marki.
#2 Kwintesencja
Najważniejsze elementy definiujące tożsamość marki.
→
Kultura wewnętrzna
Definiujemy główną motywację i cel organizacji (brand purpose). Ustalamy system wartości, którymi marka kieruje się w działaniach.
→
Pozycjonowanie
Precyzujemy strategiczną pozycję, którą marka chce zająć na rynku (brand positioning). Definiujemy rdzeń emocjonalny (brand core), czyli skojarzenie, które marka chce zająć w świadomości odbiorców.
→
Wyróżniki
Wskazujemy wyróżniki oferty marki. Definiujemy propozycję wartościowej korzyści oferowanej odbiorcom (value proposition).
→
Osobowość
Precyzujemy archetyp, czyli rolę, którą marka odgrywa w historii odbiorców. Definiujemy cechy osobowości marki (brand personality).
#3 Komunikacja
Treść, styl i struktura komunikacji marki z odbiorcami.
→
Obietnica
Tworzymy obietnicę marki (brand promise), czyli jedno zdanie będące kwintesencją oferowanej wartości. Tworzymy krótką wersję obietnicy, czyli slogan.
→
Struktura komunikatów
Definiujemy argumenty, które będą uwiarygadniać obietnicę marki. Strukturyzujemy kluczowe komunikaty marki (message house).
→
Opowieść
Tworzymy opis o nas, czyli sposób w jaki marka przedstawia się odbiorcom (brand story).
→
Stylistyka komunikacji
Określamy wytyczne odnośnie tematów, które marka porusza oraz stylu języka, którym się posługuje (tone of voice). Określamy styl wizualny marki.
Start projektu
Budowanie strategii marki zaczynamy od 2-3 całodniowych warsztatów, które nazywamy wydobywczymi.
Wspólnie, czyli w wyznaczonym zespole roboczym, przepracowujemy kluczowe aspekty funkcjonowania marki.
Przepracowujemy je razem, bo strategia marki nie jest czymś, co może być narzucone z zewnątrz – strategia musi odzwierciedlać tożsamość organizacji.
Czas trwania
Przeprowadzenie i zamknięcie projektu stworzenia strategii marki jest możliwe nawet w czasie 8-10 tygodni.
Warto wziąć jednak pod uwagę, że wiele nieplanowanych sytuacji (po waszej stronie) może ten proces wydłużyć.
Na długość projektu wpływa najbardziej rodzaj i ilość prowadzonych badań oraz sprawność organizacyjna i decyzyjna waszej firmy.
Efekt końcowy
Namacalnym efektem współpracy jest dokument strategii marki, który najczęściej liczy ok. 30 stron.
Z relacji klientów wiem jednak, że najcenniejszy jest sam proces, czyli spotkania i rozmowy.
Umacniają one zespół, zwiększają zrozumienie tożsamości firmy oraz prowokują do przepracowania wielu dodatkowych aspektów biznesu.
Porozmawiajmy o współpracy
→
Zadaj pytanie
→
Umów spotkanie
Wybierz termin, który ci odpowiada i zarezerwuj 30 minutową rozmowę zapoznawczą. Spotkamy się online.
→
Zadzwoń lub napisz
Poczytaj o strategii
Na tej stronie znajdziesz kilkadziesiąt tekstów odnośnie strategii marki – może wolisz zacząć od nich?
Pobierz podsumowanie
Potrzebujesz podzielić się z kimś tymi informacjami? Pobierz PDF, w którym podsumowałem treści z tej strony.