REBRANDING, CZYLI ODŚWIEŻENIE MARKI

Decyzja o odświeżeniu tożsamości wizualnej marki nigdy nie jest łatwa. Wiąże się z dużymi inwestycjami czasu i pieniędzy. Dlatego, jeśli już zdecydowaliście się na ten krok – zróbcie wszystko, aby go dobrze wykorzystać. Jedyna rzecz gorsza od złego brandingu to nieudany rebranding.

BRIEF KREATYWNY

Jeśli zgłosicie się do studia projektowego czy agencji brandingowej ze zleceniem rebrandingu, zapewne otrzymacie od nich wiele trudnych pytań. To dobry znak!

Jeśli wykonawca nie zacznie Was przepytywać jak na spowiedzi – uciekajcie. To nie wróży niczego dobrego. W naturze ludzi z branży kreatywnej leży chęć zmian. Każdy projektant, widząc logo marki, ma w głowie kilka pomysłów jak można je poprawić. Wyróżnikiem doświadczonego projektanta jest to, aby te pokusy okiełznać i spojrzeć na obowiązkowy punkt wyjścia – założenia strategiczne.

Re-Branding powinien być symbolem zmian, a nie zmianą symbolu. – Simon Manchipp


Oto 6 podstawowych pytań, na które należy odpowiedzieć przed rozpoczęciem prac projektowych. Powinieneś je zawrzeć w briefie, który przygotowujesz dla agencji czy projektanta.

1/ Ocena status quo

Zanim określimy co i jak należy zmienić, musimy podsumować sytuację dotychczasową:
Jak oceniamy stan obecny?

Jaka jest historia identyfikacji marki? Według jakich założeń powstała? Jak się to sprawdzało?

2/ Powód zmian

Może się to wydawać oczywiste, ale jedno z najważniejszych pytań brzmi:
Dlaczego chcemy zmieniać naszą markę?

To pytanie tylko wygląda banalnie. Sensowna odpowiedź często sprawia niemałe kłopoty. W tym punkcie powinniśmy opisać co skłoniło albo zmusiło nas do decyzji o zmianie marki. Czy chcemy dzięki temu rozwiązać jakiś problem – jeśli tak, to jaki?

3/ Cel zmian

Kolejne ważne (i dopełniające poprzednie) pytanie brzmi:
W jakim celu to robimy?

Musimy zdefiniować co chcemy osiągnąć dzięki rebrandingowi. Do czego dążymy? Jakiego efektu oczekujemy?

4/ Pozycjonowanie marki

Czy zmiany będą powierzchowne czy dotkną głębszych poziomów marki? A zatem:
Czy zmienia się pozycjonowanie marki?

Czy modyfikujemy strategię marki? Czy chcemy objąć inną pozycję rynkową? Czy przechodzimy w inny segment rynku? Czy zmienia się profil naszego odbiorcy?

5/ Mandatories

Elementy obowiązkowe, których nie możemy usunąć przy rebrandingu, czyli:
Co musi pozostać niezmienione?

Co jest gwarancją ciągłości naszej tożsamości i historii? Które elementy decydują o DNA naszej marki? Czego nie możemy utracić?

6/ Ewolucja czy Rewolucja?

Zmiany mogą następować gwałtownie lub stopniowo. Istotne jest więc, aby zdecydować:
Jak intensywnych ruchów chcemy dokonać?

Rewolucja przydaje się w sytuacjach kryzysowych. Na drogę ewolucji decydują się najczęściej marki, które nie wymagają pilnych interwencji. Który scenariusz lepiej wpisuje się w nasze założenia? Przyda nam się szum czy potrzebujemy ciszy?


W zależności od konkretnej marki, dalsze kroki będą wymagały na pewno pogłębionych rozmów. Ale jeśli przemyślicie i opiszecie kwestie poruszone w tych sześciu punktach, to otrzymacie świetny punkt wyjścia dla procesów rebrandingowych. Trzymam kciuki!


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

Czy ten wpis był dla Ciebie wartościowy?

Będę wdzięczny za szczerą ocenę!

Średnia głosów:

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!