5
(4)

MARKA ≠ LOGO

Czym jest marka? Czy możemy odnaleźć jakieś poziomy marki? Wiele osób powie, że marka to logo. Płacisz za logo! – to popularne określenie, kiedy rozmawiamy o markowych produktach. Gdyby tak było, to aby stworzyć markę, wystarczyłoby mieć dobre logo. A przecież tak nie jest. Mój ulubiony przykład to porównanie marki do góry lodowej…

Logo to tylko czubek góry lodowej. Nie chcesz, żeby Twój biznes zatonął? Zadbaj o niewidoczne poziomy marki.

Poziomy marki

Nad wodą widoczny jest tylko wierzchołek. To, co sprawia, że góra lodowa ma swoją wyporność, jest ukryte pod powierzchnią. To dzięki tym niewidocznym pokładom góra lodowa pływa.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że marka musi mieć logo. Większość firm jest świadoma, że powinni zadbać o swoją wizualną tożsamość, wiedzą że warto budoważ wizerunek. I słusznie, bo zewnętrzny wygląd marki decyduje o jej atrakcyjności.

Problem pojawia się wtedy, gdy na tym kończą się działania brandingowe. Przyciągnięcie klienta to pierwszy krok, ale jeśli myślisz o marce przyszłościowo, to powinieneś zbudować ze swoim klientem głębszą relację

Aby zyskać lojalność klientów potrzeba czegoś więcej niż ładny wygląd. Marka nie może być tylko pomnikiem (przeczytaj wpis Marka człowiekowi człowiekiem). Każdy silny brand posiada głęboką strukturę, a bazą dla takiej struktury mogą być te 4 poziomy marki.

4 Poziomy marki

Jak najlepiej budować markę? Tak, jak dom– od fundamentów, aż po elewację.

1. Opowieść marki (Brand Story)

Fundamentem marki jest jej system wartości. W co wierzy Twoja marka i jakie wartości reprezentuje? Po co i dlaczego istnieje? To najgłębszy poziom marki. W dłuższym rozrachunku to on będzie Cię najmocniej odróżniał od konkurencji. Jest też odpowiedzialny za budowanie trwałej więzi z konsumentem.

2. Osobowość marki (Brand Personality)

W następnym kroku musisz określić osobowość marki – jej cechy charakteru i usposobienie. Chodzi o sposób, w jaki marka rozmawia z konsumentem, jak się wobec niego zachowuje, jaką ma postawę wobec świata. Na tym poziomie określasz, jakie emocje marka powinna budzić u konsumentów. To poziom odpowiedzialny za wzbudzanie pozytywnych reakcji i sympatii.

3. Obietnica marki (Brand Promise)

Potem przechodzimy do konkretów i (pozornie) racjonalnych argumentów. Jaki problem konsumenta rozwiązujesz? Co możesz mu obiecać? Musisz sformułować komunikaty, które marka będzie wysyłała do odbiorców. Na tym poziomie chodzi o przedstawienie korzyści, które możesz zapewnić konsumentowi.

4. Obraz marki (Visual Identity)

Dopiero na końcu powinieneś zadbać o wygląd marki. Tożsamość wizualna to najbardziej eksponowany element Twojej marki, ale wbrew wielu opiniom, nie jest punktem wyjścia. Najpierw musimy wiedzieć jaka marka ma być, żebyśmy mogli przejść do etapu jak ma wyglądać.


Jak się domyślasz, konsument będzie Twoją markę poznawał w odwrotnej kolejności. Najpierw to obraz przyciąga uwagę konsumenta. Potem dociera do niego obietnica, która będzie go kusić. Oba te elementy są oparte na cechach osobowości, które wzbudzają sympatię. Dzięki temu zechce Cię lepiej poznać i zagłębić się w Twoją opowieść. Wszystko to pomoże zbudować między wami poczucie zaufania, które jest najważniejsze w każdym biznesie.

Zastanawiasz się, od czego możesz zacząć budowanie marki? Odpowiedź znajdziesz w tym wpisie.


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

Czy ten wpis był dla Ciebie wartościowy?

Będę wdzięczny za szczerą ocenę!

Średnia głosów: 5

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!