Branding

Czy marka musi mieć swój symbol? Tak, bo jest abstrakcją.


Co to jest Marka?

Pytanie proste, ale okazuje się, że odpowiedź już taka prosta nie jest. Pewnie dlatego, że marka jest pojęciem abstrakcyjnym.

Marki nie są realnym elementem naszej rzeczywistości. Realna jest firma, produkt, opakowanie, nazwa, logo… Ale marka jest czymś niematerialnym.

Nie oznacza to jednak, że nie można jej zmaterializować. Markę można przecież wycenić i sprzedać. Pewnie nie raz widziałeś rankingi najcenniejszych marek świata – pojawiające się tam kwoty robią wrażenie.

Marki są abstrakcją, bo tak istnieją jedynie w naszych umysłach.

Pomyśl o tym, jak myślimy

Nasze sposoby myślenia można podzielić na dwie kategorie – myślenie przedmiotowe i abstrakcyjne.

Jeśli myślisz o samochodzie to myślisz przedmiotowo. Samochód to realny element rzeczywistości, od razu widzisz jakiś obraz w głowie, potrafisz go narysować. Jeśli natomiast myślisz o prędkości, to o czym właściwie myślisz? Czym jest ta prędkość? Jak ją pokazać? To jest właśnie myślenie abstrakcyjne.

Operujemy wieloma abstrakcyjnymi pojęciami – to ludzkie emocje, uczucia, idee czy religie. Należą do nich również marki.

Narysuj to!

Najlepszym testem na rozgraniczenie pojęć abstrakcyjnych od przedmiotowych jest zadanie narysuj to.

Większość z nas może mieć problem, żeby narysować wolność, gniew albo demokrację. Masz pomysł jak to narysować w prosty sposób?

A co będzie jeśli powiem Ci narysuj pokój, miłość i katolicyzm? Dużo łatwiej! Podejrzewam, że narysowalibyście te same symbole, co ja.

Dlaczego jedne pojęcia abstrakcyjne są trudne do narysowania, a drugie łatwe? Bo (my ludzie) dla tych drugich wymyśliliśmy symbole.

Pojęcie + Symbol

Nasze umysły mają trudności z ogarnięciem pojęć i zjawisk abstrakcyjnych. Musimy jednak otaczający nas świat jakoś systematyzować i ogarniać. Dlatego nasze mózgi kategoryzują rzeczywistość, a mówiąc prościej – szufladkują.

Trudne pojęcia wrzucamy do szufladek i naklejamy etykiety. Wypracowaliśmy sobie znaki, które pomagają te szufladki rozpoznawać i rozróżniać – to symbole.

Symbole zmieniają abstrakcyjne pojęcia w realne byty.

Zauważ, że symbole zazwyczaj nie są dziełem przypadku. Nie potrafiłbyś narysować tolerancji, ale wiesz jak narysować nazizm. Dlaczego? Niestety nikt nie zatroszczył się o to, żeby tolerancja, wolność oraz wiele innych ważnych pojęć miały swoje międzynarodowe symbole. Hitler (niestety) wiedział co robi. Swojej chorej ideologii nadał znak swastyki. Namacalny symbol sprawił, że nie była to już tylko jakaś abstrakcyjna idea – dla wielu ludzi stała się czymś prawdziwym.

Marka + Logo

Marki wykorzystują ten sam mechanizm. Jeśli Ci powiem narysuj markę to pewnie narysujesz jakieś znane logo.

Marka musi mieć logo, bo to jest jej symbol – czyli namacalny element, który nadaje jej rzeczywiste istnienie.

Jaki jest pierwszy krok przedsiębiorcy, kiedy zakłada firmę? Zlecenie projektu logo! Gdy powstanie logo, pomysł na biznes staje się realną firmą. To dowód jej istnienia, symbol który będzie jej towarzyszył zawsze i wszędzie.

Nie możemy jednak myśleć, że „marka = logo”. Zgodzisz się, że miłość to pojęcie dużo głębsze niż serduszko, a chrześcijaństwo to idea dużo bardziej złożona niż rybka, która ją symbolizuje? Tak samo musisz przyjąć, że marka to nie tylko logo. Dobrze zbudowana marka ma wiele poziomów. Większość jest niewidoczna, ale to właśnie one decydują o sukcesie.

Nie zmienia to jednak faktu, że wisienką na całym tym torcie jest właśnie logo. Dlatego logo pełni tak ważną w procesie budowania marki i chyba niewiele się w tym temacie zmieni.

Nazywam się Maciek Sznitowski, jestem Brandoholikiem.

Układam marki w spójną historię, bo spójna marka lepiej zapisuje się w pamięci klientów i szybciej zdobywa ich zaufanie.

Co o tym myślisz? Napisz

Zapisując się, wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie wiadomości. Nie spamuję! Przeczytaj, jak przetwarzam Twoje dane w Polityce prywatności.