5
(2)

Jaka powinna być idealna marka?

Jeśli zbierzemy wytyczne, które najczęściej przekazują nam klienci to wychodzi, że marka powinna imponować i wzbudzać podziw. Powinna wybijać się pośród innych, stać się obiektem uwielbienia i być ponadczasowa.

Możemy więc podsumować, że marka powinna być jak pomnik. Pomnik ma monolityczną formę, która imponuje. Prezentuje nieskazitelną postać, która jest godna podziwu. Jeśli jest dobrze wyeksponowany, to nie da się przejść koło niego obojętnie. A do tego jest solidny i przetrwa lata.

Brzmi dobrze, ale czy chcesz aby klienci traktowali Twoją markę tak jak traktuje się pomniki? Każdy pomnik z czasem pokrywa się warstwą ptasiej kupy, a ludzie po prostu mijają go obojętnie. Dlaczego? Dlatego, że nie wzbudza większych emocji, nie da się z nim porozmawiać czy wejść w jakąkolwiek relację.

My chcemy, aby ludzie naszą markę nie tylko zauważyli, ale również uśmiechnęli na jej widok. Chcemy, aby zatrzymali się i porozmawiali z nią. Naszym celem jest, aby zaprosili ją do swojego domu…

Ludzie mają traktować naszą markę jak dobrego znajomego, przyjaciela, a najlepiej partnera na całe życie!

Czego człowiek oczekuje od marki?

W 2014 roku Bryan Kramer opublikował swój «manifest» mówiący o tym, że biznes musi być bardziej ludzki. Nie powinniśmy rozróżniać biznesów na B2B i B2C, ponieważ wszędzie pracują ludzie i to ludzie podejmują decyzje. Liczy się więc tylko H2H – Human2Human – czyli relacja między ludźmi.

Z punktu widzenia konsumenta, jednym z najważniejszych aspektów marki jest jej interaktywność. Oznacza to, że ludzie nie chcą niedostępnych pomnikowych marek, które można jedynie podziwiać. Chcą mieć możliwość nawiązania z nimi relacji, wejścia w rozmowę i wpływu na ich funkcjonowanie.

Musimy myśleć o marce jak o żywej istocie i stworzyć jej autentyczną tożsamość. Marketing nazywa to «brand identity».

Marka człowiekowi człowiekiem

Marka musi być ludzka, mieć swoją kulturę, swój charakter, osobowość i postawę wobec świata. Jeśli marka będzie miała ciekawą osobowość to może ktoś będzie chciał ją bliżej poznać. Jeśli będzie traktować konsumentów jak przyjaciół i partnerów to może zyska ich sympatię. Jeśli będzie reprezentowała wartości, z którymi ludzie będą chcieli się utożsamiać to mamy szansę na to, że ktoś Twoją markę pokocha! 

Dlaczego konsument ma kochać markę? Bo to gwarantuje, że będzie jej wierny. OK, nie zawsze będzie całkowicie wierny. Ale będzie chciał z Twoją marką przebywać, poświęci jej swój czas i pieniądze. Może przedstawi ją swoim znajomym, może będzie skłonny wybaczać jej błędy.

Im bardziej «ludzka» marka, tym silniejsza więź z konsumentem i większa lojalność z jego strony.

Zdejmijmy markę z niedostępnego postumentu i pozwólmy stanąć pośród ludzi. Marka nie może być monolitem, musi żyć własnym życiem, dostosowywać się do otoczenia. To oczywiście oznacza, że z biegiem czasu będzie ewoluować. Jej wygląd może się zmieniać, tak jak zmieniają się ludzie.

Może Twoja marka nie zawsze będzie ideałem, ale przecież każdy człowiek czasem popełnia błędy. W naszej ludzkiej naturze leży ich wybaczanie. Ale wybaczamy tylko tym, których lubimy. Kiedy zyskasz sympatię ludzi – zyskasz bezcenną szansę na zbudowanie silnej marki.

Jak rozmawiasz z ludźmi?

Przejrzyj komunikaty, które znajdują się na Twojej stronie internetowej, w Twoich ulotkach, katalogach itp. Czy znajdują się tam zdania w stylu «Szanowni Państwo, w odpowiedzi na zapotrzebowanie na wysoką jakość usług, nasze przedsiębiorstwo prezentuje Państwu…»? Czy to jest język, który prezentuje ludzką twarz Twojej marki? Zdecydowanie nie.

Nie chcesz być sztywny i sztuczny. Twoja marka też nie powinna taka być. Nie buduj pomników – buduj markę, którą będzie można polubić.


Jedną z przyczyn powstawania pomnikowych marek jest ich egoistyczna komunikacja. Przeczytaj o tym, jak nie popełnić tego błędu.


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

Czy ten wpis był dla Ciebie wartościowy?

Będę wdzięczny za szczerą ocenę!

Średnia głosów: 5

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!