Stoisz przed wyzwaniem stworzenia logo dla swojego biznesu? Zanim zlecisz grafikowi projekt, musisz dobrze przygotować jego założenia strategiczne.
3 podstawowe kwestie, które należy przemyśleć to komunikat, stylistyka oraz forma logo.
1. Komunikat
Logo jak każdy symbol przekazuje jakiś komunikat, niesie pewną treść. Każde logo coś mówi odbiorcom.
Komunikat może być podany wprost – np. obrazowe logo z motywem okna mówi, że firma zajmuje się oknami. Komunikatem mogą być skojarzenia, które wywołuje logo – np. dynamiczny i solidny kształt może mówić, że mamy do czynienia z marką sportową. Komunikatem może być też charakter znaku – np. delikatne i subtelne logo może mówić, że reprezentuje markę skierowaną do kobiet.
W pierwszym kroku musisz się zastanowić:
Jaki komunikat Twoja marka chce przekazywać odbiorcom?
Co chcesz im o sobie powiedzieć?
Jeśli pomyślisz logo ma mówić, że jesteśmy profesjonalni to skreśl to zdanie i popracuj nad tym trochę głębiej. Każda firma ma być profesjonalna, to nie jest pomysł na przekaz marki, to może być punkt wyjścia. Podobnie wysoka jakość czy kompleksowe rozwiązania – to wszystko zgrane hasła, które nie niosą żadnej konkretnej treści. Musisz kopać głębiej.
TUTAJ znajdziesz podpowiedź jak zacząć szukać swojego komunikatu.
2. Stylistyka
Stylistyka to kształtowanie wyglądu za pomocą środków artystycznych, które wykorzystujemy w projekcie. To narzędzie, którym wpływamy na odbiór logo i w efekcie na odbiór całej marki.
Stylistyka marki może być biznesowa, chłodna, ciepła, delikatna, drapieżna, dynamiczna, dyskretna, efektowna, ekskluzywna, elegancka, energetyczna, fantazyjna, jaskrawa, konserwatywna, krzykliwa, luksusowa, męska, miękka, minimalistyczna, młodzieżowa, nowoczesna, optymistyczna, poważna, prestiżowa, pstrokata, retro, skromna, stonowana, subtelna, vintage, wygaszona itp. To kilka przykładów, potraktuj je jako inspirację.
W tym punkcie musisz określić:
Jakie odczucia ma wzbudzać nasza marka?
Jakie emocje chcemy wokół niej gromadzić?
Mówienie językiem stylistyki może sprawiać trudności, dlatego możesz stworzyć moodboard marki. Moodboard to zobrazowanie osobowości, inaczej mówiąc próba przekazania cech osobowości za pomocą zdjęć, grafik, kolorów, symboli itp. Aby móc zdefiniować stylistykę marki, należy najpierw wykonać ćwiczenie z dziedziny strategii komunikacji, czyli określić cechy osobowość marki.
Jeśli chcesz lepiej zrozumieć pojęcie stylistyki, to zajrzyj TUTAJ.
3. Forma
Forma znaku ma decydujący wpływ na funkcjonalność logo. Albo odwrotnie – funkcjonalność, której będziemy potrzebować narzuca formę naszego logo.
Warto zastanowić się nad tym:
Gdzie i jak będzie funkcjonowało nasze logo?
Z jakimi ograniczeniami się to wiąże?
Jednoelementowa czy rozbudowana konstrukcja znaku? Solidne czy delikatne formy? Duży detal czy uproszczone kształty? Oczywiście nie musisz znać wszystkich odpowiedzi! Ale to kwestie, które warto przemyśleć i na pewno warto je poruszyć w rozmowach z projektantami. Tutaj nie ma złotej zasady, logo musi być dopasowane do konkretnych potrzeb Twojej marki.
Skąd możemy wiedzieć gdzie i jak nasze logo będzie funkcjonowało? Pomoże Ci w tym mapa touchpointów, czyli punktów styku marki z odbiorcami.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat punktów styku to zajrzyj TUTAJ.
Jeśli dobrze przepracujesz te trzy aspekty, to jesteś na najlepszej drodze, aby posiadać naprawdę skuteczne logo!