4.8
(8)

Identyfikacja wizualna marki

Wszyscy wiedzą, że marka musi mieć identyfikację wizualną. Funkcjonuje jednak przekonanie, że identyfikacja wizualna to projekt logo oraz projekty wizytówki, papieru firmowego i na przykład teczki. Ale kto dzisiaj używa papieru i wysyła listy, kto przekazuje oferty w teczce? Nawet jeśli zdarza się nam korzystać z tych elementów, to działalność współczesnego biznesu wymaga dużo szerszego podejścia.

Nowoczesna identyfikacja wizualna nie polega na stworzeniu kilku projektów. Nowoczesna identyfikacja wizualna marki wymaga zaprojektowania wizualnego systemu marki.

Key Visual marki

System wizualny marki – to brzmi abstrakcyjnie i większość przedsiębiorców będzie zapewne miała problem, aby to sobie wyobrazić i zrozumieć. A co dopiero taki system stworzyć a potem nim zarządzać! Właśnie w tym pomaga posiadanie Key Visuala marki.

Key Visual jest kluczem do zapewnienia marce wizualnej spójności, posiada go każda zapadająca w pamięć marka.

Ten «wizualny klucz» to najczęściej pewien oryginalny motyw graficzny, który pojawia się na wszystkich materiałach. Oczywiście wszystko zależy od charakteru marki, czasem Key Visual jest bardzo rozbudowany, a czasami bardzo prosty.

Key Visual to miks kolorów, typografii, grafik, ikon, ilustracji, zdjęć itp. Całościowo tworzy to charakterystyczną komunikację wizualną marki. 

Key Visual marki CUK Ubezpieczenia (więcej info)

Czym fizycznie jest Key Visual?

Zastanawiasz się pewnie co dostaniesz od agencji czy grafika, kiedy zlecisz im zaprojektowanie Key Visuala dla Twojej marki?

Główną cechą Key Visuala powinna być elastyczność, możliwość przenoszenia go na różne elementy marki. Dlatego najczęściej nie jest to typowy szablon. Nie jest to jeden plik, który można wykorzystywać na zasadzie kopiuj + wklej.

Fizycznie są to zazwyczaj dwa elementy. Po pierwsze instrukcja umieszczona w brandbooku, która pokazuje jak tworzyć kolejne projekty według «wizualnego klucza».

Key Visual marki Goyello

Po drugie, są to pliki z «półproduktami», czyli elementami które pozwalają każdemu grafikowi łatwo i szybko złożyć dowolny projekt graficzny dla marki.

Tak, Key Visual nie jest czymś, co przedsiębiorca bez umiejętności i narzędzi graficznych może samodzielnie wykorzystać. Możesz się więc zastanawiać czy na pewno jest on Ci potrzebny? Są przynajmniej dwa mocne argumenty «na tak».

Korzyści posiadania Key Visuala

Po pierwsze spójność komunikacji marki. Najczęściej przedsiębiorcy zaczynają od zlecenia projektu logo. Potem zamawiają na przykład projekt wizytówki. Kiedy przychodzą kolejne potrzeby to znów zlecamy to projektantom. Ale posiadamy już «jakieś» elementy marki, więc w logiczny sposób chcemy do nich nawiązywać. Efekt jest taki, że np. katalog produktowy powstaje na wzór wizytówki, strona internetowa na podstawie katalogu itd. Nie prowadzi to do niczego dobrego. Takie projekty mogą być nawet spójne, ale będą całkowicie przypadkowe graficznie.

Materiały graficzne są elementem komunikacji marki, ponieważ przekazują odbiorcom pewne komunikaty oraz budzą określone odczucia i skojarzenia.

To wszystko musi być po prostu przemyślane. Kiedy zaczynasz od stworzenia Key Visuala tak właśnie się dzieje. Projektanci analizują i biorą pod uwagę wszystkie elementy, które tworzą Waszą markę i projektują system graficzny, który najlepiej się na nich sprawdzi. Uzyskujecie nie tylko spójność graficzną, ale również spójność na poziomie komunikacji całej marki.

Po drugie rozpoczęcie od stworzenia Key Visuala opłaca się finansowo. Oczywiście na wstępie musimy trochę zainwestować. Sam jestem przedsiębiorcą i wiem, że możecie pomyśleć: w tej chwili potrzebujemy jedynie wizytówkę, po co mamy płacić za cały Key Visual? Z czasem taka inwestycja się po prostu zwróci. Kolejne projekty będą o wiele łatwiejsze do stworzenia, projektancie nie będą wymyślać ich na nowo, ale tworzyć według gotowego wzoru. Będą więc po prostu dużo tańsze.

Key Visual vs. Logo

Logo jest i będzie sercem każdego brandingu, ale dobrze zaprojektowany klucz wizualny sprawia, że materiały marki są rozpoznawalne nawet, gdy nie umieścimy na nich logo ani nazwy firmy.

Key Visual nie musi wprost nawiązywać do logo. Czasami jest to po prostu charakterystyczna kompozycja kolorów, kształtów i typografii. Czasami Key Visual marki mogą stworzyć całkiem abstrakcyjne elementy – np. pies biegający za piłką może być graficznym motywem przewodnim dla marki oferującej rozwiązania finansowe.

Key Visual marki Neemble (więcej info)


Jeśli zależy Wam na spójnym i silnym brandingu, to proponuję zacząć od stworzenia Key Visuala marki. Najlepiej zrobić to na etapie projektowania logo, ponieważ wtedy mamy pewność, że całość będzie ze sobą współgrała.

Trzymam kciuki za wizualną spójność Waszych marek!


Jak odkryć pomysł na oryginalny i charakterystyczny Key Visual? Poznaj koncepcję werbalnego gwoździa i wizualnego młotka, więcej o tym tutaj.


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

Czy ten wpis był dla Ciebie wartościowy?

Będę wdzięczny za szczerą ocenę!

Średnia głosów: 4.8

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!