4.8
(10)

Identyfikacja wizualna marki

Wszyscy wiedzą, że marka musi mieć identyfikację wizualną. Funkcjonuje jednak przekonanie, że identyfikacja wizualna to projekt logo oraz projekty wizytówki, papieru firmowego i powiedzmy teczki ofertowej. Ale kto dzisiaj używa papieru i wysyła listy albo przekazuje oferty w teczce? Nawet jeśli zdarza się nam korzystać z tych elementów, to działalność współczesnego biznesu wymaga dużo szerszego podejścia.

Nowoczesna identyfikacja wizualna nie polega na stworzeniu kilku projektów. Nowoczesna identyfikacja wizualna marki wymaga zaprojektowania wizualnego systemu marki.

Key visual marki

System wizualny marki – to brzmi abstrakcyjnie i większość przedsiębiorców będzie zapewne miała problem, aby to sobie wyobrazić i zrozumieć. A co dopiero taki system stworzyć a potem nim zarządzać! Właśnie w tym pomaga key visual marki.

Key visual zapewnia marce wizualną spójność, posiada go każda zapadająca w pamięć marka.

Key visual możemy nazwać bardziej precyzyjnie. I po polsku:

To główny motyw graficzny, który wyznacza charakterystyczny styl wizualny marki i sprawia, że rozpoznajemy ją zanim jeszcze zobaczymy jej nazwę czy logo.

Oczywiście wszystko zależy od charakteru marki, czasem ten motyw graficzny jest bardzo rozbudowany, a czasami bardzo prosty.

Key Visual marki CUK Ubezpieczenia

Czym fizycznie jest key visual marki?

Zastanawiasz się pewnie co dostaniesz od agencji czy grafika, kiedy zlecisz im zaprojektowanie key visuala dla Twojej marki?

Główną cechą key visuala marki powinna być elastyczność, możliwość przenoszenia go na różne elementy marki. Dlatego najczęściej nie jest to typowy szablon.

Nie jest to jeden plik, który można wykorzystywać na zasadzie kopiuj + wklej. Fizycznie są to zazwyczaj dwa elementy.

Po pierwsze, jest to instrukcja umieszczona w brandbooku, która pokazuje jak tworzyć kolejne projekty materiałów marki z wykorzystaniem motywu graficznego.

Po drugie, są to pliki z półproduktami, czyli elementami które pozwalają każdemu grafikowi łatwo i szybko złożyć dowolny projekt graficzny dla marki.

Tak, key visual marki nie jest czymś, co przedsiębiorca bez umiejętności i narzędzi graficznych może samodzielnie wykorzystać. Możesz się więc zastanawiać czy na pewno jest on Ci potrzebny?

Tak. I mam na to dwa mocne argumenty.

Korzyści posiadania key visuala marki

Po pierwsze spójność komunikacji marki. Najczęściej przedsiębiorcy zaczynają od zlecenia projektu logo. Potem zamawiają na przykład projekt wizytówki. Kiedy przychodzą kolejne potrzeby to znów zlecają to projektantom. Ale posiadają już jakieś projekty marki, więc w logiczny sposób chcą do nich nawiązywać. Efekt jest taki, że np. na podstawie wizytówki powstaje katalog produktowy, na podstawie katalogu powstaje strona internetowa itd. Nie prowadzi to do niczego dobrego. Takie projekty mogą być nawet spójne, ale będą całkowicie przypadkowe graficznie.

Materiały graficzne są elementem komunikacji marki, ponieważ przekazują odbiorcom pewne komunikaty oraz budzą określone odczucia i skojarzenia.

To wszystko musi być po prostu przemyślane. Kiedy zaczynasz od stworzenia key visuala marki tak właśnie się dzieje. Projektanci analizują i biorą pod uwagę wszystkie elementy, które tworzą Waszą markę i projektują system graficzny, który najlepiej się dla nich sprawdzi. Uzyskujecie nie tylko spójność graficzną, ale również spójność na poziomie komunikacji całej marki.

Po drugie rozpoczęcie od stworzenia key visuala marki opłaca się finansowo. Oczywiście na wstępie musimy trochę zainwestować. Możecie pomyśleć: w tej chwili potrzebujemy jedynie wizytówkę, po co mamy płacić za cały key visual? Z czasem taka inwestycja się po prostu zwróci. Kolejne projekty będą o wiele łatwiejsze do stworzenia, projektancie nie będą wymyślać ich na nowo, ale tworzyć według gotowego wzoru. Będą więc po prostu dużo tańsze.

Key Visual vs. Logo

Logo jest i będzie sercem każdego brandingu, ale dobrze zaprojektowany key visual sprawia, że materiały marki są rozpoznawalne nawet, gdy nie umieścimy na nich logo ani nazwy firmy.

Key visual marki nie musi wprost nawiązywać do logo. Czasami mogą go tworzyć całkowicie abstrakcyjne elementy – np. pies biegający za piłką może być graficznym motywem przewodnim dla marki oferującej rozwiązania finansowe.

Key Visual marki Neemble


Jeśli zależy Wam na spójnym i silnym brandingu, to proponuję zacząć od stworzenia key visuala marki. Najlepiej zrobić to na etapie projektowania logo, ponieważ wtedy mamy pewność, że całość będzie ze sobą współgrała.

Trzymam kciuki za wizualną spójność Waszych marek!


Jak odkryć pomysł na oryginalny i charakterystyczny key visual? Poznaj koncepcję werbalnego gwoździa i wizualnego młotka, więcej o tym tutaj.


Nazywam się Maciej Sznitowski, jestem brandoholikiem. Pomagam odkryć i podkreślić unikalną wartość marki.
Zobacz co możemy razem zrobić.
Znajdź mnie na: Linkedin | Instagram | Facebook

 

Jak oceniasz ten artykuł?

Średnia głosów: 4.8

Bądź pierwszym, który oceni ten post!

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!

Co można by tu poprawić?