4.7
(3)

Freelancerzy kontra Agencje

Potrzebujesz wykonać jakieś prace projektowe i nie wiesz, czy korzystniej jest powierzyć to zlecenie agencji czy poszukać freelancera? Różnica pomiędzy współpracą z freelancerem a współpracą z dużą agencją jest zerowa… Czasem jest to nawet kilka zer…

Pracowałem jako freelancer i pracowałem w dużej agencji, więc z perspektywy wykonawcy dobrze poznałem obie sytuacje. Poznałem też perspektywę klienta, bo z kolei wśród naszych podwykonawców bywali zarówno freelancerzy jak większe agencje. Moje doświadczenie pokazuje jedno: Przekonanie, że agencja zapewnia lepszą jakość projektów to mit. Mitem jest też powszechna opinia, że freelancer jest dużo tańszy niż agencja.


MIT JAKOŚCI i CENY

Znam agencje, w których ludzie nie mają żadnego pojęcia o swojej pracy. Jadą na wykreowanym wizerunku i koszą kolejnych klientów. Znam też wielu samodzielnych projektantów, którzy są prawdziwymi kozakami w swojej dziedzinie.

Co więcej, freelancer zazwyczaj nie dostaje dużego kredytu zaufania. Aby się utrzymać na powierzchni, musi cały czas udowadniać swoją wartość i starać się bardziej.

Tymczasem agencje z góry otrzymują miano profesjonalistów. Wystarczy, że pokażą jak wiele osób u nich pracuje albo jak dużych klientów obsługiwali i na starcie otrzymują status autorytetu.

Odrzuć ten mit i przyjmij, że zarówno od freelancera, jak i większej agencji możesz (i do cholery powinieneś) otrzymać projekt na wysokim poziomie.

Roboczogodzina pracy freelancera oraz projektanta w agencji może być wyceniona podobnie. Jeśli jednak porównasz wyceny przygotowane przez freelancera i agencję, to różnica ceny będzie spora. Skąd bierze się różnica, jeśli przyjęliśmy, że nie z poziomu profesjonalizmu?


TEN SAM PROJEKT – INNY ZAKRES OBSŁUGI

Jeśli chciałbyś podszkolić się z języka angielskiego, to wybrałbyś korepetytora czy szkołę językową? Efekt zapewne będzie podobny – nauczysz się języka. Różnica będzie polegała na samym procesie nauki. Tak samo jest z brandingiem.

Freelancer pochodzi do zlecenia zadaniowo, realizuje określony projekt. Zlecasz mu jakiś zakres prac i dokładnie to otrzymujesz.

Agencja podchodzi do każdego projektu szerzej. Przeanalizuje Twoje potrzeby i być może uświadomi Ci te, z których nie zdawałeś sobie sprawy. Nie ograniczy się tylko do wyznaczonego zakresu. Pokaże Ci wszystkie możliwości i zaproponuje alternatywne rozwiązania. Przeprowadzi Cię przez cały proces, zapewni wsparcie, konsultacje i w zależności od potrzeb przydzieli odpowiednich specjalistów.


Freelancer czy Agencja?

Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, porównajmy kilka ważnych aspektów obsługi projektów.

Dostępność
F: Teoretycznie jest dostępny 24h, bo masz do niego bezpośredni kontakt. Ale pracuje o przeróżnych porach dnia i nocy, więc może nie odebrać telefonu akurat wtedy, gdy go potrzebujesz
A: Jest do Twojej dyspozycji jedynie w godzinach pracy (np. 9-17). Ale masz pewność, że w tych godzinach zawsze ktoś odbierze Twój telefon.

Moce przerobowe
F: Pracuje sam, więc chcąc nie chcąc, ma ograniczone możliwości.
A: Może przydzielić do Twojego projektu dodatkową ilość osób i elastycznie dopasować się do nagłych potrzeb.

Zrozumienie
F: Pracujesz zawsze z tą samą osobą, więc przy dłuższej współpracy komunikacja jest łatwiejsza i bardziej precyzyjna.
A: Projekt może przechodzić z rąk do rąk, co czasem utrudnia pełne zrozumienie Twoich potrzeb.

Kompleksowość
F: Często zamknięty w jednej dziedzinie. Może mieć problem z ogarnięciem dodatkowych tematów.
A: Tworzą ją ludzie o różnych kompetencjach, więc masz do dyspozycji bardziej kompleksowe wsparcie.

Specjalizacja
F: Jeśli znajdujesz specjalistę z konkretnej dziedziny, to jego doświadczenie jest bardzo wartościowe.
A: Często zajmują się kompleksową obsługą i może im brakować tak ostrej specjalizacji, jaką może mieć freelancer.

Zaangażowanie
F: Każdy realizowany projekt ma dla niego duże znaczenie.
A: Drobne projekty mogą otrzymać niski priorytet i być potraktowane z mniejszym zaangażowaniem.

Niezawodność
F: Jest tylko człowiekiem, więc istnieje ryzyko, że nie dotrzyma zobowiązań.
A: Zrobi wszystko, aby zrealizować Twój projekt.

Oceń, które aspekty mają dla Ciebie większe znaczenie i wybierz rozwiązanie najlepsze dla Twojego projektu. Jeśli wiesz czego (i do czego) potrzebujesz – poszukaj freelancera, który dostarczy Ci dokładnie taki projekt. Jeśli natomiast masz przed sobą projekt, który nie ma jeszcze precyzyjnego scenariusza – może Ci się przydać większe wsparcie agencji.


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

Czy ten wpis był dla Ciebie wartościowy?

Będę wdzięczny za szczerą ocenę!

Średnia głosów: 4.7

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!