Branding

Freelancer czy Agencja? Kto lepiej stworzy branding?


4.8/5
(4 głosów)

Freelancerzy kontra Agencje

Potrzebujesz wykonać jakieś prace projektowe i nie wiesz, czy korzystniej jest powierzyć to zlecenie agencji czy poszukać freelancera? Pracowałem jako freelancer i pracowałem w agencji, więc z perspektywy wykonawcy dobrze poznałem obie sytuacje. Poznałem też perspektywę klienta, bo z kolei wśród naszych podwykonawców bywali zarówno freelancerzy jak większe agencje.

Moje doświadczenie pokazuje dwie rzeczy:

Przekonanie, że agencja zapewnia lepszą jakość projektów to mit.

Nie zawsze też sprawdza się przekonanie, że freelancer jest dużo tańszy niż agencja.

JAKOŚĆ PROJEKTU

Wśród wielu osób panuje przekonanie, że agencja zapewnia lepszą jakość projektu niż freelancer.

Znam spore agencje, w których ludzie nie mają dużego pojęcia o swojej pracy. Jadą na wykreowanym wizerunku i koszą kolejnych klientów, a projekty realizują stażyści. Z drugiej strony znam wielu samodzielnych projektantów, którzy są prawdziwymi kozakami w swojej dziedzinie.

Prawda jest taka, że freelancer zazwyczaj nie dostaje dużego kredytu zaufania i aby utrzymać się na powierzchni, musi cały czas udowadniać swoją wartość i starać się bardziej. Tymczasem agencje niejako z góry otrzymują miano profesjonalnych – wystarczy, że pokażą jak wiele osób u nich pracuje albo jak dużych klientów obsługiwali.

Oczywiście nie jest to żadna reguła i można znaleźć sporo wyjątków.

Ale na pewno warto odrzucić ten mit jakości i przyjąć, że zarówno od freelancera, jak i większej agencji możesz (i powinieneś) otrzymać projekt na wysokim poziomie.

CENA PROJEKTU

Roboczogodzina pracy freelancera oraz projektanta w agencji może być wyceniona podobnie. Jeśli jednak porównasz wyceny przygotowane przez freelancera i agencję, to różnica ceny będzie spora.

Z czego wynika różnica w wycenie, jeśli przyjęliśmy, że nie z poziomu profesjonalizmu?

Projekt może być ten sam, ale na wycenę wpływa zakres obsługi.

Powiedzmy, że chcesz podszkolić się z języka angielskiego – wybierzesz korepetytora czy szkołę językową?

I u korepetytora i w szkole językowej efekt będzie podobny – nauczysz się języka. Różnica będzie polegała na samym procesie nauki. Tak samo jest z brandingiem.

Freelancer pochodzi do zlecenia zadaniowo. Zlecasz mu jakiś zakres prac i dokładnie to otrzymujesz.

Agencja podchodzi do każdego projektu szerzej. Zlecasz jej jakiś zakres prac, ale agencja najczęściej przeanalizuje twoje potrzeby i być może uświadomi ci te, z których nie zdawałeś sobie sprawy. Nie ograniczy się tylko do wyznaczonego zakresu. Pokaże ci wszystkie możliwości i zaproponuje alternatywne rozwiązania. Przeprowadzi cię przez cały proces, zapewni wsparcie, konsultacje i w zależności od potrzeb przydzieli odpowiednich specjalistów.

Freelancer czy Agencja?

Aby ułatwić ci podjęcie decyzji, porównajmy kilka ważnych aspektów obsługi projektów.

Dostępność

Freelancer: Teoretycznie jest dostępny 24h, bo masz do niego bezpośredni kontakt. Ale pracuje o przeróżnych porach dnia i nocy, więc może nie odebrać telefonu akurat wtedy, gdy go potrzebujesz

Agencja: Jest do twojej dyspozycji jedynie w godzinach pracy (np. 9-17). Ale masz pewność, że w tych godzinach zawsze ktoś odbierze twój telefon.

Moce przerobowe

Freelancer: Pracuje sam, więc chcąc nie chcąc, ma ograniczone możliwości.

Agencja: Może przydzielić do twojego projektu dodatkową ilość osób i elastycznie dopasować się do nagłych potrzeb.

Zrozumienie

Freelancer: Pracujesz zawsze z tą samą osobą, więc przy dłuższej współpracy komunikacja jest łatwiejsza i bardziej precyzyjna

Agencja: Projekt może przechodzić z rąk do rąk, co czasem utrudnia pełne zrozumienie twoich potrzeb.

Kompleksowość

Freelancer: Często zamknięty w jednej dziedzinie. Może mieć problem z ogarnięciem dodatkowych tematów.

Agencja: Tworzą ją ludzie o różnych kompetencjach, więc masz do dyspozycji bardziej kompleksowe wsparcie.

Specjalizacja

Freelancer: Jeśli znajdujesz specjalistę z konkretnej dziedziny, to jego doświadczenie jest bardzo wartościowe.

Agencja: Często zajmują się kompleksową obsługą i może im brakować tak ostrej specjalizacji, jaką może mieć freelancer.

Zaangażowanie

Freelancer: Każdy realizowany projekt ma dla niego duże znaczenie.

Agencja: Drobne projekty mogą otrzymać niski priorytet i być potraktowane z mniejszym zaangażowaniem.

Niezawodność

Freelancer: Jest tylko człowiekiem, więc istnieje ryzyko, że nie dotrzyma zobowiązań.

Agencja: Zrobi wszystko, aby zrealizować twój projekt.

Oceń, które aspekty mają dla ciebie większe znaczenie i wybierz rozwiązanie najlepsze dla twojego projektu.

Jeśli wiesz czego (i do czego) potrzebujesz – poszukaj freelancera, który dostarczy ci dokładnie taki projekt. Jeśli natomiast masz przed sobą projekt, który nie ma jeszcze precyzyjnego scenariusza – może ci się przydać większe wsparcie agencji.

Trzymam kciuki za twoje projekty brandingowe!

Nazywam się Maciej Sznitowski, jestem Brandoholikiem.

Sprawdź, czy mogę pomóc Twojej firmie!

Jak oceniasz ten artykuł? Zagłosuj

Średnia ocena 4.8 / 5. Ilość głosów 4

Bądź pierwszym, który oceni ten post!

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!

Co można by tu poprawić?

Co o tym myślisz? Napisz

Newsletter Brandoholika

Mogę Cię powiadamiać o nowych artykułach i podsyłać ciekawe treści.

Poczekaj chwilę...

Dziękuję za zapisanie do newslettera!

Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie wiadomości. Nie spamuję, wysyłam tylko wartościowe rzeczy. Przeczytaj jak przetwarzam Twoje dane w Polityce prywatności.