Czym jest Branding?

Mówię o sobie, że zajmuję się brandingiem. Problem w tym, że ilu ludzi tyle definicji czym tak właściwie jest branding. Najczęściej spotykam się z dwoma (skrajnymi) definicjami.

Dla jednych branding to dziedzina projektowania graficznego. Wygląd zewnętrzny marki, jej wizualna strona. Obszar do działania dla projektantów i grafików. Wśród marketerów często można spotkać się ze stwierdzeniem “obrandować” czy “dodać branding” – czyli wstawić logo, dodać kolory firmowe czy inne elementy budujące look & feel marki.

Z drugiej strony możesz spotkać się z przekonaniem, że branding to właściwie to samo, co marketing. Agata Szydłowska, w swojej książce Miliard rzeczy dookoła, w której rozmawia z polskimi projektantami graficznymi, piszę, że celowo pominęła temat brandingu, dlatego że jest to “dziedzina, która ma więcej wspólnego z marketingiem niż projektowaniem”.

Marketerzy mówią, że branding to projektowanie graficzne, a projektanci, że branding to marketing. Kto ma rację?

Oto maksymalnie prosta definicja: Branding to budowanie marki. Jest to też definicja maksymalnie pojemna, bo mamy cały wachlarz działań budujących markę.

Branding to ani wyłącznie projektowanie graficzne, ani wyłącznie działania marketingowe – to jedno i drugie. I wiele, wiele, wiele więcej…

Stwierdzenie “branding to coś więcej” byłoby najgorszym z możliwych i przyznam, że często miałem wyzwanie, aby zwięźle i prosto sprecyzować czym tak naprawdę jest branding. Na szczęście z pomocą przyszedł mi Marty Neumeier, który w swojej najnowszej książce The Brand Flip podrzuca obrazowe wyjaśnienie.

Branding kontra Marketing

Marty Neumeier opowiada o swoim doświadczeniu z wakacji w Turcji, czyli wizycie na stambulskim bazarze. Jeśli byłeś kiedyś na wakacjach w tamtych stronach, to doskonale wiesz, jak wygląda życie na arabskim bazarze. Idziesz razem z gęstym tłumem turystów, po obu stronach mnóstwo sklepów i straganów, które oferują praktycznie to samo. Każdy z nich jest obstawiony przez nieustępliwych handlarzy.

Zasady takiego handlarza są proste… Cel: Zamknąć sprzedaż. Taktyka: Mów to, co chcą usłyszeć. Filozofia: Liczy się tu i teraz. Motto: Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

Czy to działa? Działa. Agresywna ekspozycja produktu, intensywna komunikacja i determinacja sprawiają, że bardzo często sprzedaż jest zamykana.
Czy to dobra taktyka? Dobra. Ale tylko wtedy, gdy Twoimi klientami są turyści z dalekich krajów, których nigdy więcej nie zobaczysz! Jeśli zależy Ci, aby klient jeszcze kiedyś wrócił, to bazarowa taktyka może się nie sprawdzić.

Nie wystarczy, że zdobędziesz klienta. Ważne jest, aby zdobyć klienta lojalnego – to dużo bardziej opłacalne.

Przewaga brandingu

Każda marka istnieje po to, aby sprzedawać – to oczywiste. Dlatego marka potrzebuje tożsamości wizualnej i działań wizerunkowych, żeby przyciągać klientów. Marka potrzebuje też marketingu i działań rynkowych, aby generować sprzedaż.

Ale nastawienie jedynie na przyciągnięcie i zdobycie klienta to działanie krótkowzroczne i mało efektywne. Pamiętaj, że życie arabskiego handlarza to dzień świstaka. Codziennie musi ponosić ten sam wysiłek i koszt, aby napędzać sprzedaż.

Marty Neumeier branding definiuje tak:

Każdy wysiłek podjęty w celu zdobycia klienta – to marketing.
Natomiast każdy wysiłek podjęty w celu zdobycia klienta i zatrzymania go – to branding.

Pomyśl o prawdziwym, czyli kompleksowym brandingu. Musisz zbudować pełną, głęboką markę. Zadbać o wszystkie jej elementy. To te głębsze poziomy (jak opowieść czy osobowość), czyli wartości i emocje budują relację marki z konsumentem i otwierają szansę na pozyskanie jego lojalności.

A jak zbudować skuteczny branding? Podstawą jest spójność, tutaj dowiesz się na czym ona polega.


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

Czy ten wpis był dla Ciebie wartościowy?

Będę wdzięczny za szczerą ocenę!

Średnia głosów:

Szkoda, że ten wpis nie był dla Ciebie wartościowy.

Pomóż mi go ulepszyć!