KLIK I ZMIANA

W procesie rebrandingu najtrudniejszy jest element zmiany. Nam samym niełatwo jest zaakceptować potrzebę zmiany, ale jeszcze trudniej jest przekonać do niej innych.
Prowadząc procesy rebrandingowe przekonałem się wielokrotnie, że zmiana jest kwestią jednego przełącznika. Bardzo długo się z nią męczymy, a potem nagle «kliknie» i nie wyobrażamy sobie powrotu do starego rozwiązania.

Aby zrozumieć ten proces zwróćcie uwagę na 4 Siły, które odgrywają w nim istotną rolę. Model został zaadoptowany od Re-Wired Group, ponieważ idealnie ilustruje jakie siły nami rządzą kiedy przechodzimy proces jakiejś zmianę – np. zmiany marki, czyli rebranding.

DWIE ZA I DWIE PRZECIW

Mamy 2 Siły zachęcające do zmiany:
1. WYPYCHANIE w kierunku nowego, ze względu na problemy z obecnym rozwiązaniem.
2. PRZYCIĄGANIE do nowego rozwiązania, dzięki jego atrakcyjności.

Ale jak to w przyrodzie, mamy też 2 Siły działające przeciwko:
3. OBAWY przed nowym rozwiązaniem próbujące nas odepchnąć.
4. PRZYWIĄZANIE do starego niepozwalające nam się ruszyć.

4 Siły Rebrandingu

RÓWNOWAGA?

W teorii te siły się równoważą, ale sytuacja w Twojej firmie może ten balans łatwo zaburzyć.

1. Jeśli obecny branding powoduje ogromne kłopoty (praktyczne albo wizerunkowe) to siła WYPYCHANIA jest tak duża, że burzy równowagę i szybko przesądza o zmianie.

2. Jeśli propozycja nowego brandingu jest wyjątkowo atrakcyjna, to jego siła PRZYCIĄGANIA może niezauważenie przeważyć szalę.

3. Jeśli mamy już na koncie nieudane procesy zmiany (marki czy innych aspektów biznesu) to spotęgowane OBAWY przed zmianą będą nas skutecznie odpychać od nowego rozwiązania.

4. Im więcej zainwestowaliśmy w dotychczasowy branding (czasu, zaangażowania czy innych środków) tym mocniej będziemy do niego PRZYWIĄZANI.

Przywiązanie to siła, która w procesie rebrandingu szczególnie często występuje na dopingu.

Chodzi o doping spowodowany błędami naszego myślenia, tzw. heurystykami. Sytuacje takie jak efekt status quo i skłonność do bierności w obliczu trudnych decyzji, to najczęstsze przyczyny nieracjonalnego podejmowania decyzji rebrandingowej.

ŚWIADOMOŚĆ IS THE KING

Kluczowa jest świadomość obecności i sposobu działania tych sił. Jeśli jesteśmy w stanie je zauważyć (u siebie i innych) to możemy lepiej kontrolować proces rebrandingu. Należy się odciąć od sentymentów czy lęków i na chłodno, biznesowo ocenić wartość zmiany.

Trzymam kciuki za Wasze decyzje!


Nazywam się Maciej Sznitowski i jestem brandoholikiem. Pomagam projektować, budować i remontować marki. Zobacz moje projekty na brandoholics.com
Chcesz porozmawiać o Twojej marce? Napisz na maila maciej@sznitowski.pl

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.